Studier
Årsenheter
Master
Etter- og videreutdanning (EVU)
Forskerutdanning
Finn emner
Finn pensumlister, forelesningstider og notater fra dine emner
Ledige stillinger ved instituttet
Kunne du tenke deg å jobbe ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning?
Forskning
-
Podkast: ChatGPT rulles ut i Osloskolen – klokt eller dumdristig?
Landets elever har omfavnet sin nye, utrøttelige læringsassistent. En av tre bruker ChatGPT til skolearbeid hver uke. Nå rulles teknologien ut i store deler av Osloskolen, før lærerne har lært å bruke teknologien og uten at vi vet hvordan elevene lærer med den.
-
Vil etablere et nasjonalt Skole i verden-nettverk for bærekraft
– Vi trenger et miljø som støtter samarbeidsprosjekter mellom universiteter, skoler og samfunnet for øvrig. Slik kan skolen bli en reell aktør for bærekraft, sier skoleforsker Erik Knain ved Universitetet i Oslo (UiO).
-
Podkast: Hvordan kan skolefolk og forskere lære sammen i FoU-sirkler?
En utprøvende arbeidsmetode gir nye muligheter til å jobbe med tverrfaglige temaer i skolen. – Målet er alltid bedre undervisning for elevene, sier skoleleder som har erfaring med metoden.
-
Hvordan kan de som samarbeider om å utdanne lærere bli mer jevnbyrdige?
Praksisopplæringen i lærerutdanningen sier mye om kvaliteten på utdanningen, men er utfordrende å få til. Ny doktorgrad kan vise vei.
Podkast på ILS
Podkast med forelesere og forskere ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning.
UV-fakultetet i sosiale medier
Hva skjer på ILS?
Utvalgte publikasjoner
- Dewilde, Joke (2024). Multilingualism as a theme for the master's thesis investigation. I Hatlevik, Ida K. Riksaasen; Jakhelln, Rachel Elise & Jorde, Doris (Red.), Transforming University-based Teacher Education through Innovation: A Norwegian Response to Research Literacy, Integration and Technology. Routledge.
- Sundqvist, Pia (2024). Extramural English as an individual difference variable in L2 research: Methodology matters. Annual Review of Applied Linguistics.
- Wiese, Eline & Nortvedt, Guri A. (2024). Migrant students’ experiences with and perceptions of assessment in Norwegian lower secondary schools. International Journal of Inclusive Education.
- Hatlevik, Ida Katrine Riksaasen & Lejonberg, Eli (2024). Promoting professional identity development. Teachers as mentors on campus, Transforming University-based Teacher Education through Innovation A Norwegian Response to Research Literacy, Integration and Technology.
- Brattas, G. & Bakken, J. (2023): Utvikling av lærerstudenters kompetanse i å støtte elevers tekstarbeid i norskfaget Acta Didactica Norden (vol. 17/ nr. 3).
- Christensen, A. S. og Mathé, N.E.H.(2023). Higher order thinking in social science education-an empirical study with classroom observations from Denmark and Norway. Sammenlignende fagdidaktikk.
ILS i media
-
Engelskundervisning med hånddukken Lucy
Utdanningsnytt: Engelskspråklige medier bidrar til at førsteklassinger kommer til skolen med ulike forkunnskaper i engelsk, og for læreren kan det være utfordrende å få tak på hva førsteklassingene kan. Med en hånddukke skapes det en autentisk kommunikasjonssituasjon der barna får utfolde seg og samhandle på engelsk.
-
Studentene sier de lærer best når de leser på papir. — Ikke overraskende
Khrono: 7 av 10 studenter sier i en undersøkelse at de lærer best når de leser lange tekster på papir og ikke skjerm. — Jeg ser at mange skriver ut og lager sine egne kompendier av digitalt pensum, sier professor Marte Blikstad-Balas.
-
På sporet av en nyansert debatt
Skolemagasinet: Når spørsmålet til panelet er hvordan sikre god kvalitet i en digital tid, kunne det raskt blitt både høylytt og en smule kontroversielt. I stedet ble det nyansert og passe romslig.
-
Podkast: Engelsk litteraturdidaktikk - med Katherina Dodou
Linguapodden: Fra forskning til klasserommet!